Inköp av varor och tjänster kan vara en av de största källorna till klimatutsläpp för många företag. Men genom att göra medvetna val kan man minska klimatpåverkan. Har du ansvar för inköp på ditt företag? Med en återbruks- och inköpspolicy kan man göra skillnad.
Bland företag utan egen varuproduktion är inköp av varor och tjänster en stor källa till klimatutsläpp. Räknar man in inköp av el och värme står posten för cirka 20 procent av de konsumtionsbaserade utsläppen, där kategorier som papper, kontorsmöbler och IT-utrustning står för en utmärkande del.
Genom att återbruka, reparera och köpa begagnade varor kan utsläppen minskas.
Naturskyddsföreningen rekommenderar att företag skapar en återbruks- och inköpspolicy. Den ska gälla alla inköp från organisationen och tar avstamp i frågan om det specifika inköpet ens är nödvändigt.
Läs mer om hur en inköps- och återbruksplan kan se ut på Naturskyddsföreningens hemsida, och ta inspiration för att skapa egna riktlinjer. Och när det är dags att börja arbeta cirkulärt med återbruk; välkomna att kontakta oss, så berättar vi hur vi kan hjälpa er till ett mer hållbart arbete.
Sedan 1958 har PS Auction möjliggjort återbruk av inventarier, maskiner och tunga fordon, så att fler företag kan handla hållbart och samtidigt frigöra bundet kapital. PS Auction är en av Sveriges främsta auktionsplattformar och förlänger livslängden för över 100 000 objekt årligen. Företaget ingår sedan 2022 i den europeiska auktionskoncernen TBAuctions. Koncernen som helhet omsätter 2,9 miljoner objekt årligen, har 30 miljoner webbplatsbesök i månaden och sysselsätter drygt 900 personer. I koncernen ingår även Troostwijk (EU), Klaravik (SE/DK), Vavato (BE), Auksjonen (NO), BMA (UK), DAB (DK) och Surplex (EU).