2014-05-14 07:00Nyheter

PS Onlineauktioners vd: "Vi måste ta ansvaret om något går fel"

PS Auction ABPS Auction AB

De nya konsumentlagarna tvingar e-handelsföretag att ta större ansvar.

– Vi tycker inte vi har något val. Men många företag fattar inte vad som händer nu, säger Per Henriksson vd för PS Onlineauktioner.

Auktionssajten PS.nu gör flera anpassningar för att ta större konsumentansvar för de affärer som förmedlas på nätet. Det är en direkt följd av att konsumentskyddet harmoniseras inom hela EU.

13 juni görs stora förändringar i det svenska regelverket. Det påverkar alla e-handelsföretag som vänder sig direkt till konsumenter.

Företag som säljer till andra företag berörs inte. Reglerna gäller inte heller inte för sajter som bara förmedlar köp via internet.

Men PS Onlineauktioner ser regeländringarna som en möjlighet att öka tryggheten för köparna i en bransch med ett spretigt och otydligt konsumentansvar för begagnade varor på nätet.

Bolaget kliver fram för att ta produktansvaret om något går fel i auktionen.

– Egentligen är vi en mellanhand. Men vi tycker inte det finns något annat val. Vi ser det som en hygienfaktor, säger Per Henriksson.

På PS.nu säljs bland annat begagnade maskiner och annan utrustning från konkursbon.

– Nu kommer vi att stå som garanter för att beskrivningen är korrekt. Om varan är i annat skick kan kunden utöva sin reklamationsrätt gentemot oss.

Per Henriksson hoppas nu att det här leder till en skärpning i hela branschen.

– Genom att vi är öppna och ärliga blir det ett slut på alla förskönande beskrivningar i både text och bild.

Om PS Auction AB

Om PS Auction AB Vår vision: Fullt användbara produkter får aldrig någonsin mer gå till spillo. Med våra tjänster ska människor och företag kunna konsumera med mer förnuft - och ta ansvar för hur varor säljs, köps, transporteras och används. Om tusen år kommer man att skaka på huvudet över hur jorden utarmades under 1900-talet. Det finns bara en planet och vi överkonsumerar en rad av dess resurser. The Planetary Bounderies* kräver att vi byter strategi. Att vi funderar ett varv till innan vi köper, byter eller slänger våra saker. PS Auction tillverkar inte något. Vår roll är att bidra till maximal resurseffektivitet genom att se till att verktyg, varulager, fordon och maskiner inte blir stående, utan snabbt kommer till användning hos nya ägare, när tidigare ägare vill eller måste släppa taget. Tack vare våra professionella medarbetare, vår onlineauktion, vår infrastruktur och vår utbredning i världen förlänger vi livscykeln på varor som redan existerar. Igen och igen. Kontakta gärna våra distriktskontor som finns på följande orter; Svenljunga, Göteborg, Stockholm, Linköping, Karlstad Skellefteå & Malmö

Per Henriksson
Per Henriksson