2014-05-14 07:00Nyheter

Skärpta regler för e-handel ökar skyddet för köparna

PS Auction ABPS Auction AB

Ångrar du ett köp på nätet? Då kan säljaren få göra avdrag på återbetalningen. Det är en av flera konsekvenser när konsumentreglerna synkas i hela EU.

Det blir stora förändringar för både konsumenter och e-handelsföretag när EU får ett gemensamt regelverk för konsumentskyddet. I Sverige träder flera regeländringar i kraft 13 juni. Hittills har det nästan inte uppmärksammats alls.

– Lagstiftarna sätter ned foten mot en del oschyssta villkor som funnits inom EU, säger Agnes Andersson Hammarstrand, advokat på Setterwalls advokatbyrå i Göteborg och specialiserad på e-handel.

Hon tar flygbolagen som exempel. De får inte längre ha förkryssade varor och tjänster i beställningen, som ofta är vanligt i dag.

­– Som kund måste man själv välja, inte behöva välja bort. Det får inte vara vilseledande om att det är en tilläggsprodukt man köper.

Lagändringarna ökar skyddet för konsumenterna på flera sätt. Men många företag har inte förstått vidden av de nya lagarna.

– Det är jättestora förändringar för alla företag som säljer på internet. Alla måste se över sina hemsidor, ändra i sina användarvillkor och beställningsprocesser.

PS Onlineauktioner är ett exempel på ett företag som har gått igenom denna process. Det har inneburit en total omvärdering av hur auktionsfirman ser på sitt konsumentansvar.

– Vi tycker inte att vi har något annat val, säger Per Henriksson, vd för PS Onlineauktioner, som förväntar sig att övriga auktionsfirmor på nätet följer efter.

Men Agnes Andersson Hammarstrand har sett att även jämförelsevis stora företag inte har hängt med i förändringarna.

– De har kort om tid på sig nu, säger hon.

När reglerna för distanshandel synkas i hela EU blir fjorton dagars ångerrätt standard. I dag är det stora skillnader mellan olika länder.

Köper du från ett företag som missar att informera tydligt förlängs rätten att ångra köpet till ett helt år.

­­Men det kan också bli diskussion om hur mycket säljaren skall betala tillbaka. Här lämnar den nya lagen öppet för tolkningar som kan bli besvärliga både för säljare och konsumenter.

– Principen för när man får utöva ångerrätten är det som har diskuterats mest bland e-handelsföretagen, säger Agnes Andersson Hammarstrand på Setterwalls.

– Tidigare fick man bara lämna tillbaka en vara om den var i väsentligt oförändrat skick. Man fick inte göra några större förändringar på den, förstöra eller smutsa ned den. Nu tas hela den regeln bort.

Istället blir huvudregeln att konsumenten alltid har rätt att lämna tillbaka varan. Men då tillåts säljaren dra av för eventuell värdeminskning.

– Du har alltid rätt att undersöka varan för att fastställa egenskaper och funktion. Normalt måste du kunna öppna en förpackning och känna på materialet. Men gör du något utöver detta, så att varan minskar i värde, har företaget rätt att göra avdrag.

Det kan bli svårt att avgöra både vad som sänker värdet, och hur mycket det minskar.

– Säg att du råkar spilla kaffe, eller går ut och dansar på krogen med kläderna du har köpt, vem bestämmer då vad värdeminskningen är? Konsumentverket skall komma med någon typ av vägledning, men det är oklart hur konkret den kommer att bli.

En annan stor förändring är att distanshandelslagen utökas till att även omfatta gatuförsäljning.

Det får konsekvenser för de företag som säljer mobilabonnemang eller kreditkortavtal i köpcentra eller på andra allmänna platser.

– Där får du också ångerrätt, och hela regelverket i distans- och hemförsäljningslagen kommer att gälla. Undantaget är om varan är värd under 400 kronor. Då gäller stora delar av lagen inte.

Fakta:

Viktigaste förändringarna för konsumenterna:

  • Köparen skall själv aktivt välja tillvalsprodukter eller tjänster. Konsumenten är enbart bunden av ett avtal om hon eller han uttryckligen har tagit på sig ett betalningsansvar.
  • Ångerrätt gäller också för försäljning på gator, torg och stränder.
  • Ångerrätten kan utökas till ett år om informationen är otydlig på webbshopen.
  • Tiden för återbetalning kortas från max 30 till max 14 dagar.
  • Säljaren får göra avdrag för värdeminskning om varan kan betraktas som begagnad.
  • Varan måste sändas tillbaka inom 14 dagar efter att köpet ångrats.
  • Företagen får inte hänvisa till betalnummer för reklamationer.
  • Samma regler gäller inom hela EU. Det gör det också enklare för e-handelsföretag som går in på nya marknader.



Om PS Auction AB

Om PS Auction AB Vår vision: Fullt användbara produkter får aldrig någonsin mer gå till spillo. Med våra tjänster ska människor och företag kunna konsumera med mer förnuft - och ta ansvar för hur varor säljs, köps, transporteras och används. Om tusen år kommer man att skaka på huvudet över hur jorden utarmades under 1900-talet. Det finns bara en planet och vi överkonsumerar en rad av dess resurser. The Planetary Bounderies* kräver att vi byter strategi. Att vi funderar ett varv till innan vi köper, byter eller slänger våra saker. PS Auction tillverkar inte något. Vår roll är att bidra till maximal resurseffektivitet genom att se till att verktyg, varulager, fordon och maskiner inte blir stående, utan snabbt kommer till användning hos nya ägare, när tidigare ägare vill eller måste släppa taget. Tack vare våra professionella medarbetare, vår onlineauktion, vår infrastruktur och vår utbredning i världen förlänger vi livscykeln på varor som redan existerar. Igen och igen. Kontakta gärna våra distriktskontor som finns på följande orter; Svenljunga, Göteborg, Stockholm, Linköping, Karlstad Skellefteå & Malmö


Kontaktpersoner

Per Henriksson
CEO
Per Henriksson
David Benisty
CMO
David Benisty